Fortell meg! på Larvik Læringssenter

Tirsdag 5. april var jeg på besøk på Norsskolen i Larvik, etter invitasjon fra Ingvild i Mor barn gruppa på Larvik Læringssenter.

Det å formidle erfaringer fra prosjektet Fortell meg!, og dele metoden med andre er en av målsetningene i prosjektet. Det var derfor både inspirerende og nyttig å presentere arbeidet for kollegar i Larvik.

Hva er familielæring og hva er vårt faglige utgangspunkt? Jeg er opptatt av å formidle familielæring som en tilnærming til læring som bygger på myndiggjøring og ressursperspektiv. Det handler om å møte mennesker der de er, og gi rom for at de kan få formidle hvem de er, og hva de har på hjertet, og at det også settes inn i et familie- og samfunnsperspektiv.

Deltakere i Fortell meg! er barn og voksne. Felles for dem er at de har flyktningbakgrunn. Et familieliv som nylig bosatte flyktninger er krevende, og vår ambisjon er å bringe foreldre og barn sammen i gode situasjoner, hvor vi bygger på foreldrenes motivasjon for å gjøre det beste de kan for barna.

Gjennom fortelling og gode samspillsaktiviteter bygges gode situasjoner, og flerspråklighet, kommunikasjon, familierelsajon og identitet er sentrale aspekt. Samtidig velger foreldren hva han/hun ønsker å fortelle for barnet sitt, og hva ved egen bakgrunn som formidles til et videre «publikum».

Gjennom digital fortelling gis deltakerne en stemme utad, og kan på den måten artikulere egen identitet i en større sammenheng. Det er i seg selv en meningsskapende aktivitet.

Refleksjon over eget kulturelt ståsted, refleksjon over egen situasjon og hvem jeg er, og refleksjon over hva som skjer i kurset, er en av målsetningene i arbeidet vårt i Fortell meg! Gjennom refleksjon kan det vokse fram en bevissthet om betydningen av fortelling og aktivt bruk av språk i familien.

Innspill fra kollegaer i Larvik var:

  • De digitale fortellingene er dokumentasjon av personlige fortellinger i en bestemt tid, sted og politiske situasjon!
  • Hva med det etiske dilemmaet knyttet til å legge ut bilder av familiemedlemmer på nett?
  • Hva med dilemmaet med lavt språknivå og lav kompetanse i å lage digital fortelling? Kan det virke «fordummende»?
  • Hvilken kontakt har tidligere deltakere med prosjektet? Er det noen oppfølgig?

Gode innspill som vi tar med oss i prosjektet og  metodeveiledningsarbeidet!

Dette innlegget ble publisert i Oppdrag og interesserte. Bokmerk permalenken.

2 svar til Fortell meg! på Larvik Læringssenter

  1. Ingvild Vesterhus sier:

    Hei Renate! Takk for sist og for et vedig inspirerende og bra foredrag ! Vi skal ta opp tråden på neste personalmøte , diskutere hva vi kan gjøre og hva vi kan ta med oss inn i vår skoledag. Vi venter på metodeboka! Hilsen Ingvild

    • regryt sier:

      Også takk til dere! Det var et inspirerende kollegium! Det kom opp mange spennende aspekter som vi gjerne kunne diskutert videre!
      Jeg for min del gleder meg til studiebesøk på Clare Family Learning Project… Skal rapportere!
      Ha en god uke,
      Renate

Legg igjen en kommentar

