DobbeltMAMMA på Nøtterøy kulturhus

Hilde, Faduma, Natasa og Renate

Mandag 28.03.11 holdt vi foredrag for barnehagepersonalet i Nøtterøy barnehagene, i regi av Barnehagekontoret i Nøtterøy kommune, Inger Johanne Røkenes. Temaet for dette halvårets fagmøter har vært barnehagen og minoritetsspråklige barn og foreldre.

Faduma og Natasa delte sine erfaringer om hvordan det var å møte norsk barnehage og skole som «nye» mødre i Norge. De satt ord på hva som har vært vanskelig, som det å ikke forstå alle skriv og beskjeder fra skolen, og det å levere barnet i barnehagen som ettåring, uten at barnet har hørt norsk språk før. Skolene de har møtt i Norge har møtt dem på forskjellig måte. De to kvinnene har ulik bakgrunn, og opplever ulike utfordringer knyttet til mammarollen. Det å stimulere barna til å bruke morsmålet er noe begge er opptatt av, men det er samtidig veldig krevende når man er alene med flere barn.

Faduma tar fagutdanning som barne og ungdomsarbeider dette året, med praksis i barnehage. Hun er opptatt av å bruke sin erfaring og refleksjon som minoritetsspråklig til å styrke barnehagens kompetanse i flerkulturelt arbeid.

I mitt innlegg fokuserte jeg på hva begrepet «flerkultur» betyr, og hvem som er «flerkulturelle». «Flerkulturell forståelse innebærer evnen til selvrefleksjon og bevisstgjøring av egne kulturelle forutsetninger.» Videre tok jeg opp ulike utviklingskulturer i en barnehage i fohold til hvordan organisasjonen møter minoritetsspråklige barn og foreldre.

Mange minoritetsspråklige foreldre oppgir at de ønsker en tettere og bedre dialog med barnehage/skole, men at de er usikre på hvordan. Det er behov for mer grunnleggende, gjensidig informasjon, gjerne med tolk, i forbindelse med oppstart i en barnehage. Her kan gjensidige forventninger avklares, og foreldrene får en ressursrolle som samarbeidspartnere og viktige personer for barnehagen.

Språk og kultur er viktige deler av barnets identitetprosess. Hvordan kan barnehagen inkludere et flerspråklig og interkulturelt perspektiv i barnehagen for alle barn? Gjennom å synliggjøre flerspråklighet og anerkjenne ulik kulturell bakgrunn kan i hvertfall barnehagen legge til rette for identitetsbekreflelse og perspektivutvidelse for alle. I barnehagen er det dessuten statur å kunne navnet på en ting på flere språk- det kan utnyttes mer i forhold til de minoritetsspråklige barna!

Dette innlegget ble publisert i Oppdrag og interesserte. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s