Et eventyr med frukt bak treet

Det var en gang en rev. Den var orange og hadde litt skarpe tenner. Tenner laget for kjøtt. Det var en slem rev. En dag gikk den på jakt i skogen. Og der løp det en katt. En liten og søt, svart og hvit katt. Reven hadde veldig lyst til å spise en katt til middag. Han var så sulten, så sulten. Katten oppdaget reven og sa: -Du trenger ikke å spise meg for bak det treet der er det mye frukt. – Jeg vil ha kjøtt, ikke frukt, sa reven.  – Helst vil jeg ha kylling. Men fordi jeg ikke får kylling, må jeg spise deg! – Nei, vær så snill, ikke spis meg, sa katten og løp opp i treet. – Jeg bare tuller, sa reven. – Kom ned, jeg skal ikke spise deg. – Er det sikkert, jeg tror ikke på deg, sa katten. Reven ventet og ventet, men katten kom ikke ned. Til slutt sovnet katten og da falt den rett ned i hodet på reven. – Oj, hva skjer, sa reven. – Middagen er klar. Så besvimte han. Han fikk en stor kul i hodet. Katten løp fort, fort gjennom skogen. – Fjo, det var nære på, tenkte katten og løp hjem for å spille playstation fotballspill. Etter 20 minutter våknet reven opp og forsto at katten var borte. Han lusket bort med halen mellom beina og fant frukten bak treet.

Ja, dette eventyret laget barna sammen med foreldrene sine på kurssamlingen vi hadde torsdag. Et tradisjonelt norsk eventyr med stor kjennskap til sjanger og form. Men pappaen fra Angola bidro med en litt unorsk vri, med frukt bak treet. Og slike originale innslag liker vi jo godt i vårt flerkulturelle prosjekt!

Dette innlegget ble publisert i Fra kursene og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

