The power in digital story telling

«No, no I Never Tell My Story» by Jane A. Van Galen, University of Washington

I prosjektet jobber hun med studenter som er 1. generasjon i sin familie som tar høyere utdanning. Studentene uttrykker sin erfaring med sosial mobilitet i digitale fortellinger. I USA er det en allmenn oppfatning at utdanning er åpen for alle, og muligheten for suksess er lik. Klasse er en fraværende kategori innenfor studiet av utdanning og samfunnsforkning. Hun viste sterke digitale fortellinger om identitetsarbeid og sosial mobilitet hos studentene.

Space2cre8! Children charing stories across the world

Hilde i Samtale med Professor Glynda Hull, University of California, Berkeley.

Glynda hevder at arbeid med digital historifortelling handler om «becomming a better person». Space2cre8 er et nettsted for barn, som blir brukt i skole eller «sfo tid. Hun stiller spørsmålet Hvordan påvirker utvekslingen av digitale fortellinger internasjonale digitale ungdomsnettverk? Hun er opptatt av dimensjonen å gi underpriviligerte barn og unge en stemme gjennom den digitale historiefortellingen. Hun viste fortellingen om «Bakhti», en fortelling om en meget sterk ung jente som levde under veldig vanskelige forhold. Hva skjer med barn og unge som hører denne fortellingen?

Hun registrerer at fortellinger som «Bakhtis» utløser «Mirrorstories». Andre kjenner seg igjen og våger å reflektere over egen situasjon.

«Å se igjen på eget liv». Både formidlingen av seg selv, og det å lytte til andres historier fører til interaksjon og refleksjon over seg selv og andre.

Darcy Alexandra, Centre for transcultural Research, Dublin:

Darcy presenterte et digital fortellingprosjekt i irland, hvor asylsøkere og flyktninger fortalte sine fortellinger.

Asylsøkere er over lang tid i en situasjon «out of place», og mistro, mistillit og mistilpassethet er gjennomgående. «Misplaced stories».

I sitt doktorgradsprosjekt er hun opptatt av temaer som «hvem definerer fortellingen», «eierskap til fortellingen om meg», makt og avmakt og «doing justice to experience». Gjennom digital historiefortelling kan asylsøkere produsere mening gjennom å presentere sin versjon. De dokumenterer sine erfaringer i å leve midlertidig og uregistrert.

«This digital tales challenges us to listen carefully to the multifaceted and hidden details of migration, since behind statistics lie human stories, where people often are forced to live in the shadows due to an inadequate immigration system.»

Dette innlegget ble publisert i Create-share-listen og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s